Dydaktyka w środowisku elektronicznym 3D

Komentarze do artykułu:

Interesujący artykuł. Obawiam się jednak, że tego typu inicjatywy realizowane w Second Life to głównie eksperymenty formalne. Przy całym pozytywnym potencjale tego środowiska nie da się ukryć, że taka forma promocji wiedzy przegrywa z tradycyjną stroną WWW, która jest swobodnie dostępna, można ją znaleźć przez Google i nie wymaga żadnych rejestracji ani skomplikowanej nawigacji. Użyteczność to ważny element projektów edukacyjnych w Sieci, warto chyba o tym pamiętać. http://historiaimedia.org/2009/02/18/edukacja-internet-uzytecznosc-atrakcyjnosc/ pozdrawiam, mw

Przeniesienie wykładów akademickich do Second Life to na dzisiaj rzeczywiście eksperyment, ale czy jedynie formalny – tutaj miałbym wątpliwości. Wiąże się to z ogólnym pytaniem o kierunki rozwoju sieci oraz z bardziej konkretnym, o rolę strony www, jaką ona pełni w porównaniu do możliwości jakie stwarza środowisko 3D, a za tym, jakie wynikają z tego różnice dla edukacji. Myślę, że czym innym jest dostęp lub wymiana informacji na takich zasadach jak umożliwia to strona www, a czym innym interaktywny proces dydaktyczny, gdzie wartość ma kontakt z pedagogiem, i to nie na zasadach pojedynczych konsultacji, ale wspólnie problematyzowanych na bieżąco treści. Wtedy strona www może być traktowana jako uzupełnienie wykładu. Różnica te powoduje, że rozwijające się środowiska 3D mogą stawać się coraz bardziej obiecujące dla edukacji zdecentralizowanej. Warto pamiętać, że sieć nie musi być postrzegana jedynie jako narzędzie, ale może być traktowana jako ewoluujące medium dla wykształcania różnych sposobów działania, w tym dydaktyki. Środowisko 3D stwarza możliwość na rozwój sieciowego akademicyzmu, a budynek w przestrzeni elektronicznej staje się miejscem spotkań, skupiającym zainteresowanych. Celem przeniesienia edukacji do środowiska 3D jest dostrzeżenie różnic, a nie podobieństw w stosunku do edukacji tradycyjnej – to odmienne środowiska, jak i odmienna sytuacja edukacyjna. Zapraszam do Academia Electronica (Second Life serach: Academia Electronica) w poniedziałki, o godzinie 21.00, kiedy odbywa się wykład otwarty (30 godzinny kurs akademicki został zakończony w pierwszym semestrze). Zapraszam również zainteresowane osoby do udziały w projekcie Academii, tj. na zasadzie pojedynczego wystąpienia lub zgłoszenia kursu. MO

Do wypowiedzi przedmówcy chciałabym tylko dodać, że podstawowym błędem, w ocenie przydatności Second Life w dydaktyce jest porównywanie tego nazwijmy narzędzia (którego produktami są kursy realizowane w trybie synchronicznym) z narzędziami służącymi do tworzenia kursów w trybie asynchronicznym.

Dodaj komentarz

captcha

działanie 2

 
  Weź udział w dyskusjach komentujących inne artykuły:
okladka big pobierz pdf

Data wydania: 6 lutego 2009 r.
wersja online: ISSN 1731-7428
wersja drukowana: ISSN 1731-6758

info Artykuły naukowe zawarte w niniejszym czasopiśmie są recenzowane.