AAA

Młodzi Innowacyjni - relacja ze spotkania

Monika Głąb, Magdalena Kołacz

17 kwietnia br. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyło się III Forum Młodych Przedsiębiorców. Zorganizowane zostało z inicjatywy Krajowej Izby gospodarczej oraz Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym. W ramach całodziennej konferencji odbyły się cztery panele tematyczne z udziałem przedstawicieli biznesu, warsztaty dotyczące modeli biznesowych, spotkanie z Wallym Olinsem - światowej sławy specjalistą z zakresu budowania marek oraz polska premiera filmu Design & Thinking.

Ideą organizowanych od trzech lat Forów jest prowokowanie dyskusji wokół problemów i wyzwań, przed jakimi stoją młodzi, którzy chcą odnieść sukces w biznesie, wdrażając innowacyjne pomysły i działania. Tegoroczna edycja skoncentrowana była głównie na przedsiębiorczości internetowej. Atrakcyjny temat przewodni - „Młodzi 2.0” - przyciągnął do Centrum Nauki Kopernik ponad 250 osób, a dodatkowo spotkanie oglądało online 10 tys. internautów.

W swoim wystąpieniu otwierającym Forum Michał Boni, Minister Administracji i Cyfryzacji, zwrócił m.in. uwagę na to, iż cyfryzacja ma wpływ na model pracy, który staje się coraz bardziej kooperacyjny. Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP, wymieniła obszary, w których Agencja już wspiera młodych przedsiębiorców, a także przedstawiła skierowane specjalnie do nich programy. Jak mówiła, człowiek jest młody, dopóki jest innowacyjny. Natomiast Grzegorz Hajdarowicz, będący jednym z gości otwierających Forum, zdefiniował innowacyjność jako „walkę z przeciwnościami”.

Przedpołudnie wypełniły spotkania z tymi, którym się powiodło. W ramach panelu Success stories publiczność mogła poznać m.in. twórców i menedżerów takich firm jak Lido-Lang (jednej z największych firm tłumaczeniowych w Europie Środkowo-Wschodniej), Columb Technologies SA (firmy specjalizującej się w controllingu, hurtowniach danych i rozwiązaniach Business Intelligence), Filmweb.pl (najczęściej odwiedzanego polskiego serwisu filmowego), Gemius SA (lidera w badaniach internetu), Ganymede (producenta gier, już dziś generującego 75 proc. przychodów poza granicami kraju), Północ Nieruchomości (jednej z największych polskich firm działających na rynku nieruchomości, notowanej na GPW), Q-Workshop (poznańskiego producenta kości do gier, eksportującego już 95 proc. swej rocznej produkcji) oraz F5 Trend Book (magazynu o najnowszych trendach na rynku i w kulturze). Goście podzielili się swoimi doświadczeniami z rozwoju biznesu, a także odpowiadali na pytania internautów, m.in. o czynniki sukcesu, rolę internetu w rozwoju firmy dawniej i dziś, pomysły na bezkosztowy marketing czy o bariery rozwoju młodych firm.

Biznes to nie tylko pasmo sukcesów, biznes to także pasmo porażek - podkreślał Piotr Sumara z Północ Nieruchomości. Odpowiadając na pytanie o bariery rozwojowe, goście wskazali m.in. brak umiejętności delegowania zadań przez założycieli (syndrom „nikt nie zrobi tego lepiej niż ja”), nieumiejętność odpoczywania i regeneracji sił, niechęć do zatrudniania ludzi lepszych od siebie czy brak umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami. Wśród czynników sukcesu wskazali m.in. pasję, determinację w dążeniu do celu i ciężką pracę.

Panel poprowadzili m.in. autorzy książki E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu - którzy w tej publikacji zebrali piętnaście wywiadów ze świadkami rozwoju nowych mediów w Polsce.

W sesji II Agnieszka Skala (SPIN Szkoła Przedsiębiorczości Innovation Nest) i Katarzyna Królak-Wyszyńska (Innovatika - Thinkdom of Business Innovators) poprowadziły warsztat dotyczący modeli biznesowych, podczas którego uczestnicy mogli sprawdzić swoje zdolności przywódcze, a także przetestować narzędzie do projektowania modelu biznesowego firmy pod kątem dostarczenia maksymalnej wartości klientom (tzw. kanwę modelu biznesowego Osterwaldera).

W panelu III - Małym druczkiem, czyli na co uważać - prelegenci podkreślali, że nie wolno zapominać, iż prawo obowiązuje również w internecie. Dlatego warto zadbać o zabezpieczenie praw autorskich, zarówno własnych - podpisując z podwykonawcami stosowne umowy określające ich wynagrodzenie - jak i użytkowników, którzy wprowadzają do serwisu własną treść. Prelegenci przestrzegali młodych przedsiębiorców, że regulaminu strony internetowej nie wolno kopiować - musi on być dostosowany do profilu działalności danej firmy. Tłumaczyli, że prawa klientów różnią się - w zależności od tego, czy są oni konsumentami, czy przedsiębiorcami. Doradzali również, jaką formę działalności wybrać.

Gość specjalny, Wally Olins, specjalista w zakresie budowania marek i uznany w świecie wykładowca, w swoim wystąpieniu podkreślał, że w budowaniu firmy kluczowym czynnikiem sukcesu jest bycie autentycznym i podtrzymywanie twórczego napięcia (creative tension).

W ramach Forum ogłoszono też wyniki konkursu na najlepszy start-up. Zwycięzcą została firma BRDG.PL, której pomysł polega na wytwarzaniu za pomocą technologii druku 3D zaprojektowanych przez klientów, indywidualnych mebli.

Dodatkowe informacje nt. Forum można znaleźć na stronie: http://minnowacyjni.pl.

 

  • Relacja z konferencji

Informacje o artykule

pdf abstract in English

Komentarze

Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.

dodaj komentarz dodaj komentarz