Przewodnik po aplikacjach Web 2.0 stosowanych w edukacji

Sposób korzystania

Z Przewodnika można korzystać na kilka sposobów. Można go przeglądać według kategorii, których kolejność wiąże się z etapami przygotowania i prowadzenia procesu dydaktycznego. Kategorie te mają kilka poziomów – istnieje możliwość przemieszczania się na poziomie kategorii głównych lub ich podkategorii.

Przeszukiwanie można także zawęzić według następujących kryteriów:

  • dostęp w pełni darmowy - darmowe konto tylko dla celów edukacyjnych lub na określonych zasadach,
  • aplikacja dostępna tylko w języku angielskim - dostępna także w języku polskim,
  • dostęp online bez instalacji (SaaS) - wymagana instalacja,
  • dostępna wersja na urządzenia mobilne.

Kryteria te mają w Przewodniku postać znaczników – zebranych w postaci „chmury” ale także umieszczanych w prawym górnym rogu opisu każdej z aplikacji. Po kliknięciu na dany znacznik zostaną wyświetlone tylko te aplikacje z każdej kategorii, które spełniają dane kryterium.

Niewybranie żadnego z kryteriów spowoduje wyświetlenie pełnej zawartości Przewodnika uporządkowanej według kategorii.

Kategoria I - tworzenie i publikowanie materiałów

Użytkownicy internetu przyzwyczajeni są do szybko zmieniających się multimedialnych treści, które nierzadko także sami tworzą. Dokumenty i prezentacje nie muszą już być nudne i statyczne. Internet oferuje aplikacje do wspólnego tworzenia dokumentów online, czy atrakcyjnych, multimedialnych prezentacji. Narzędzia dostępne w inernecie mogą znacząco ułatwić tworzenie materiałów audio i video. Pozwalają na rejestrowanie pracy na swoim ekranie, nagrywanie głosu, opracowywanie interaktywnych samouczków (tutoriali). W trakcie opracowywania treści dydaktycznych łączenie obrazu, głosu, elementów interaktywnych angażujących odbiorcę ma duże znaczenie, pozwala bowiem odbiorcy na percepcję przy pomocy różnych zmysłów, co daje najlepsze efekty kształcenia (uczenie się polisensoryczne).

  1. Aplikacje wykorzystywane do tworzenia materiałów dydaktycznych

    Nowoczesne aplikacje internetowe pozwalają w prosty sposób tworzyć oraz aktualizować materiały dydaktyczne, a możliwość umieszczenia ich na serwerze dostawcy aplikacji eliminuje konieczność samodzielnego zapewnienia wirtualnego środowiska, niezbędnego do korzystania z tych materiałów. Równocześnie daje się zauważyć tendencja do łączenia różnych form przekazu treści np. tradycyjnych sekwencji slajdów z techniką tworzenia map myśli, pokazu slajdów z mechanizmem dodawania komentarzy i prowadzenia dyskusji. Takie podejście pozwala lepiej dostosowywać charakter tworzonych materiałów do potrzeb współczesnych odbiorców, którzy przez to stają się nierzadko współtwórcami treści dydaktycznych.

    zwiń
    1. dokumenty, prezentacje i modele

      Obecnie dostępne są liczne aplikacje pozwalające na tworzenie dokumentów i prezentacji. Nowym trendem w tworzeniu dokumentów jest możliwość pisania ich i przechowywania online, dzięki czemu można mieć dostęp do takich dokumentów z wielu komputerów i urządzeń bez konieczności przesyłania dokumentów w załącznikach, czy też stosowania przenośnych pamięci USB. Nowoczesne aplikacje pozwalają także na angażowanie innych osób do tworzenia wspólnego dokumentu, przez udostępnianie plików online i wspólne redagowanie treści. Prezentacje nie muszą składać się wyłącznie z linearnych slajdów i punktów, dostępne aplikacje ułatwiają ekspresję kreatywności, pozwalają nie tylko na wzbogacanie prezentacji o multimedialne elementy ale też umożliwiają bezpośrednie interakcje z użytkownikiem.

      Dokumenty Google (Google Docs)

      <darmowa> <saas> <polska> <mobilna>

      Zestaw aplikacji Google Docs pozwala na tworzenie i przechowywanie dokumentów za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Dokumenty Google to łatwy w użyciu edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, edytor prezentacji, rysunków i schematów oraz formularzy. Dokumenty mogą być współtworzone przez wiele osób, autor decyduje o nadaniu uprawnień do przeglądania bądź edytowania dokumentów przez innych. Program umożliwia nie tylko tworzenie nowych dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych czy prezentacji ale także załadowanie już istniejących, stworzonych dzięki innym narzędziom (np. MS Word). Wyniki pracy przechowywane są na serwerze oraz automatycznie zapisywane, można mieć do nich dostęp z wielu komputerów i nie trzeba się obawiać o utratę rezultatów swojej pracy w razie awarii dysku. Dokumenty mogą być porządkowane z wykorzystaniem folderów na koncie internetowym.

      więcej

      Dokumenty Google (Google Docs)

      <darmowa> <saas> <polska> <mobilna>

      Zestaw aplikacji Google Docs pozwala na tworzenie i przechowywanie dokumentów za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Dokumenty Google to łatwy w użyciu edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, edytor prezentacji, rysunków i schematów oraz formularzy. Dokumenty mogą być współtworzone przez wiele osób, autor decyduje o nadaniu uprawnień do przeglądania bądź edytowania dokumentów przez innych. Program umożliwia nie tylko tworzenie nowych dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych czy prezentacji ale także załadowanie już istniejących, stworzonych dzięki innym narzędziom (np. MS Word). Wyniki pracy przechowywane są na serwerze oraz automatycznie zapisywane, można mieć do nich dostęp z wielu komputerów i nie trzeba się obawiać o utratę rezultatów swojej pracy w razie awarii dysku. Dokumenty mogą być porządkowane z wykorzystaniem folderów na koncie internetowym.

      Adres www

      http://docs.google.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Dokumenty Google podczas zajęć z psychologii
        Wyniki badań realizowanych przez studentów, opracowywane za pomocą Dokumentów Google. Studenci mogli łatwo zapoznawać się z pracami innych.
        Więcej przykładów: http://www.google.com/educators/p_docs.html
      • Współpraca online – materiały szkoleniowe
        Publikacja ćwiczeń do wykonania oraz przykłady dokumentów stworzonych dzięki Google Docs.
        http://www.ti.e.metis.pl/materialy-szkoleniowe/wspolpraca-online
      • Przegląd – Google Docs for Educators
        Google Docs – możliwości zastosowań dla nauczycieli i studentów.
        https://docs.google.com/present/view?skipauth=true&id=ddnctvgt_170cbskvf68
      • Przykłady na stronie Google, przesłane przez użytkowników
        http://www.google.com/google-d-s/intl/pl/tour5.html

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • wersja oryginalna
      • angielska, aplikacja dostępna także w wersji polskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online,
      • dostęp mobilny: http://www.google.com/support/mobile/bin/answer.py?hl=en&answer=174823
      • przewodnik : http://www.google.com/google-d-s/intl/pl/tour1.html
      • prezentacja: http://www.youtube.com/watch?v=TYPjJK6LZdM&feature=player_embedded#!
      • pomoc: http://docs.google.com/support/?hl=pl
        • ukryj

      Prezi

      <częściowo-darmowa> <saas>

      Umożliwia tworzenie online ciekawych, nieliniowych prezentacji. Prezentacja nie jest ograniczona do slajdów bądź stron, dzięki specjalnej aktywnej powierzchni roboczej można przemieszczać się swobodnie w dowolnym kierunku, zamieszczać obiekty, w tym: tekst, zdjęcia, animacje. W trybie pokazu wyświetlany element jest automatycznie przybliżany i powiększany. Możliwe jest także wspólne tworzenie prezentacji przez wielu użytkowników, publikowanie oraz zapisywanie na dysku lokalnym ale utworzony plik ma bardzo duży rozmiar i nadaje się wyłącznie do odtwarzania w trybie offline.

      więcej

      Prezi

      <częściowo-darmowa> <saas>

      Umożliwia tworzenie online ciekawych, nieliniowych prezentacji. Prezentacja nie jest ograniczona do slajdów bądź stron, dzięki specjalnej aktywnej powierzchni roboczej można przemieszczać się swobodnie w dowolnym kierunku, zamieszczać obiekty, w tym: tekst, zdjęcia, animacje. W trybie pokazu wyświetlany element jest automatycznie przybliżany i powiększany. Możliwe jest także wspólne tworzenie prezentacji przez wielu użytkowników, publikowanie oraz zapisywanie na dysku lokalnym ale utworzony plik ma bardzo duży rozmiar i nadaje się wyłącznie do odtwarzania w trybie offline.

      Adres www

      http://prezi.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Matematyka nie jest linearna, dlaczego uczymy jej w ten sposób?” http://prezi.com/aww2hjfyil0u/math-is-not-linear/
      • Wybrane zabytki polskie
        http://prezi.com/gwppqalj3pcy/wybrane-zabytki-polski-natalia/
      • Prezentacja promująca Uniwersytet IE w Madrycie „Odkryj Uniwersytet IE”
        http://prezi.com/wxv6uhgee4sr/discover-ie-university/
      • Prezentacja w Power Point a prezentacja w Prezi
        http://prezi.com/4jrranugjj6p/powerpoint-prezi-prometisdesigncom/

      Dodatkowe informacje

      • w wersji podstawowej całkowicie darmowy,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online, ale istnieje możliwość zakupienia edytora prezentacji w trybie offline, specjalna oferta cenowa dla celów edukacyjnych,
      • wymagania: Flash Player
      • tutorial: http://prezi.com/learn/getting-started/
      • wiele przykładów edukacyjnych dostępnych na stronie domowej aplikacji (http://www.prezi.com)
      ukryj

      Vuvox

      <darmowa> <saas>

      Jest narzędziem do tworzenia multimedialnych panoramicznych kolaży i pokazów slajdów. Program oferuje trzy możliwości tworzenia prezentacji:

      • Collage (wycinanie obrazów, tworzenie kompozycji, umieszczanie w obrazach tzw. „hot- spotów” umożliwiających wprowadzenie do prezentacji aktywnych linków, wbudowanych filmów, czy stron internetowych, wprowadzanie tekstu i dźwięku).
      • Studio (budowanie spersonalizowanych prezentacji, które następnie można umieścić w panoramach utworzonych dzięki Collage).
      • Express (budowanie prezentacji z dynamicznej treści RSS i albumów online).
      więcej

      Vuvox

      <darmowa> <saas>

      Jest narzędziem do tworzenia multimedialnych panoramicznych kolaży i pokazów slajdów. Program oferuje trzy możliwości tworzenia prezentacji:

      • Collage (wycinanie obrazów, tworzenie kompozycji, umieszczanie w obrazach tzw. „hot- spotów” umożliwiających wprowadzenie do prezentacji aktywnych linków, wbudowanych filmów, czy stron internetowych, wprowadzanie tekstu i dźwięku).
      • Studio (budowanie spersonalizowanych prezentacji, które następnie można umieścić w panoramach utworzonych dzięki Collage).
      • Express (budowanie prezentacji z dynamicznej treści RSS i albumów online).

      Adres www

      http://www.vuvox.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Vuvox do tworzenia prezentacji na lekcjach historii
        http://www.freetech4teachers.com/2009/08/vuvox-create-multimedia-panoramic.html

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online,
      • wymagania: Flash Player,
      • tutorial: http://www.lynda.com/home/DisplayCourse.aspx?lpk2=662
      • FAQ: http://www.vuvox.com/home/faq , http://vuvox.posterous.com/
      ukryj

      SketchUp

      <darmowa> <polska>

      Google SketchUp to program do tworzenia, edytowania i udostępniania modeli trójwymiarowych. Narzędzia są uproszczone dzięki czemu każdy użytkownik może w łatwy sposób nauczyć się ich obsługi. System rysowania zawiera liczne wskazówki i prosty interfejs.

      więcej

      SketchUp

      <darmowa> <polska>

      Google SketchUp to program do tworzenia, edytowania i udostępniania modeli trójwymiarowych. Narzędzia są uproszczone dzięki czemu każdy użytkownik może w łatwy sposób nauczyć się ich obsługi. System rysowania zawiera liczne wskazówki i prosty interfejs.

      Adres www

      http://sketchup.google.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Przykłady modeli utworzonych przez studentów
        Prezentacja na temat narzędzia oraz projekty domów, mebli, które utworzyli studenci. https://docs.google.com/present/view?id=ddvx2dbm_145c88fxmct
      • Przykłady modeli geometrycznych
        http://sketchup.google.com/3dwarehouse/search?q=geometry&styp=c&btnG=Search&reps=4
      • Pomysły na scenariusze zajęć z wykorzystaniem SketchUp
        http://sitescontent.google.com/google-sketchup-for-educators/Home/google-earth-lesson-plans

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • wersja oryginalna - angielska, aplikacja dostępna także w wersji polskiej,
      • aplikacja wymaga instalacji na komputerze użytkownika, program można pobrać ze strony: http://sketchup.google.com/download/
      • przewodnik: http://sketchup.google.com/training/videos.html
      • prezentacja (j.ang): http://sitescontent.google.com/google-sketchup-for-educators/Home/tutorials-and-tips
      • pomoc: http://sketchup.google.com/support/?hl=pl
      ukryj


    2. podcasty i vidcasty

      Podcasty stanowią formę audycji radiowej – są publikowanymi w internecie plikami dźwiękowymi, często udostępnianymi w odcinkach z zastosowaniem technologii RSS. Nazwa podcast pochodzi od połączenia nazwy odtwarzacza muzycznego iPod oraz angielskiego słowa: broadcast – transmisja, przekaz. vidcasty (inne nazwy: vodcast, videocast, vcast, videopost) uznawane są czasami za odmianę podcastów, wzbogaconych o obraz wideo. Upraszczając można je traktować jako rodzaj telewizji internetowej.

      Audacity

      <darmowa> <polska>

      Audacity jest darmowym oprogramowaniem do nagrywania i edytowania dźwięków. Pozwala m.in. na nagrywanie dźwięków,konwertowanie nagrań z kaset i taśm do postaci cyfrowej oraz edytowanie plików w różnych formatach przez wycinanie, kopiowanie, wklejanie. Możliwa jest także zmiana częstotliwości oraz wysokości dźwięku i tempa nagrania.

      więcej

      Audacity

      <darmowa> <polska>

      Audacity jest darmowym oprogramowaniem do nagrywania i edytowania dźwięków. Pozwala m.in. na nagrywanie dźwięków,konwertowanie nagrań z kaset i taśm do postaci cyfrowej oraz edytowanie plików w różnych formatach przez wycinanie, kopiowanie, wklejanie. Możliwa jest także zmiana częstotliwości oraz wysokości dźwięku i tempa nagrania.

      Adres www

      http://audacity.sourceforge.net/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Wykorzystanie programu komputerowego Audacity do badania dźwięku na lekcjach fizyki
        Program Audacity umożliwił nagranie dźwięków, których fale uczniowie obserwowali i porównywali. Uczniowie wykonywali liczne ćwiczenia m.in. badali zjawiska interferencji fal oraz zjawisko dudnień.
        http://www.nauczyciele.mom.pl/files/wykorz_Audacity_do_badania-AK.pdf
      • Nagrywanie lekcji z języka angielskiego
        Lekcje języka angielskiego dostępne w Internecie nagrywane przez audacity odsłuchiwane były podczas jazdy samochodem.
        http://blogi.helion.pl/lyceum/wnet/2009/10/23/audacity-nagrywanie-dzwieku-z-komputera

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • otwarty dostęp (open source),
      • dostępny w wersji polskiej,
      • aplikacja wymaga instalacji na komputerze użytkownika, program można pobrać ze strony: http://audacity.sourceforge.net/download/
      • tutorial: http://wiki.audacityteam.org/wiki/Category:Tutorial
      • FAQ: http://audacity.sourceforge.net/help/faq
      ukryj

      Videocast

      <darmowa> <saas>

      Portal dedykowany wyłącznie videocastom. Posiada kanały poświęcone różnym tematom, np. biznes, sport, edukacja, wiadomości. W portalu można odnaleźć liczne serie nagrań. Nagrania można oceniać oraz porządkować za pomocą tagów.

      więcej

      Videocast

      <darmowa> <saas>

      Portal dedykowany wyłącznie videocastom. Posiada kanały poświęcone różnym tematom, np. biznes, sport, edukacja, wiadomości. W portalu można odnaleźć liczne serie nagrań. Nagrania można oceniać oraz porządkować za pomocą tagów.

      Adres www

      http://videocast.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Lekcje japońskiego publikowane jako vodcast
        http://videocast.com/show/18399/
      • Seria filmów prezentujących doświadczenia chemiczne wraz z opisem teoretycznym
        http://videocast.com/episode/63776659/

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online,
      • wymagania: Flash Player
      ukryj


    3. tutoriale i screencasty

      Tutoriale czyli samouczki, to bardziej interaktywne i multimedialne formy przekazu treści niż tradycyjne książki czy skrypty. Tutoriale oparte są na przykładach i w prosty sposób, objaśniają dane zagadnienie. Mogą zawierać zadania i polecenia, elementy samosprawdzające, które umożliwiają osobie uczącej się przećwiczenie i utrwalenie zdobytej wiedzy. Tutoriale internetowe przyjmują często postać nagrania sekwencji czynności wykonywanych naz ekranie lub zrzutów ekranu opatrzonych komentarzem - tekstowym, dźwiękowym bądź video. Tutorial często przyjmuje formę szczegółowych instrukcji, ukazujących krok po kroku jak opanować określone umiejętności, np. jak obsługiwać pogram komputerowy. Coraz częściej tutoriale występują w postaci screencastów (ang. screen – ekran, to cast – przedstawiać) które są filmami, zawierającymi zarejestrowane zdarzenia prezentowane na ekranie komputera wraz z komentarzem głosowym.

      Animoto

      <częściowo-darmowa> <saas>

      Pozwala na samodzielne montowanie dynamicznych prezentacji – filmów, w formie teledysku, przy wykorzystaniu zdjęć, innych filmów oraz muzyki. Darmowa wersja pozwala na stworzenie 30-sekundowego materiału. Animoto oferuje także bezpłatny dostęp dla nauczycieli oraz organizacji charytatywnych.

      więcej

      Animoto

      <częściowo-darmowa> <saas>

      Pozwala na samodzielne montowanie dynamicznych prezentacji – filmów, w formie teledysku, przy wykorzystaniu zdjęć, innych filmów oraz muzyki. Darmowa wersja pozwala na stworzenie 30-sekundowego materiału. Animoto oferuje także bezpłatny dostęp dla nauczycieli oraz organizacji charytatywnych.

      Adres www

      http://animoto.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Tworzenie projektów zaliczeniowych przy pomocy Animoto
        Studenci tworzą 30-sekundowy projekt pracy zaliczeniowej z zakresu robotyki. Projekt ma podsumowywać ich semestralną naukę i badania.
        http://animoto.com/education/case_studies#science

      Dodatkowe informacje

      • darmowy (wersja podstawowa – nagrania 30 sek.; wersja dla edukacji),
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online,
      • wymagania: Flash Player,
      • FAQ: http://help.animoto.com/home
      • Rejestracja dla konta edukacyjnego: http://animoto.com/education/signup
      ukryj

      Jing

      <darmowa>

      Pozwala rejestrować to, co aktualnie dzieje się na monitorze użytkownika tworząc zrzuty ekranu i krótkie filmy. Efekty można następnie udostępniać poprzez sieć - zamieszczać na blogu bądź Twitterze, wysyłać mailem i poprzez komunikatory (przyspieszając w ten sposób komunikację online – zamiast opisywać – można pokazać).

      więcej

      Jing

      <darmowa>

      Pozwala rejestrować to, co aktualnie dzieje się na monitorze użytkownika tworząc zrzuty ekranu i krótkie filmy. Efekty można następnie udostępniać poprzez sieć - zamieszczać na blogu bądź Twitterze, wysyłać mailem i poprzez komunikatory (przyspieszając w ten sposób komunikację online – zamiast opisywać – można pokazać).

      Adres www

      http://www.jingproject.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Jing i matematyka
        Uczniowie za pomocą programu Jing rejestrowali rozwiązywanie zadań domowych z matematyki i wysyłali nauczycielce lub do innych uczniów mailowo, bądź publikowali takie nagrania na stronach.
        http://www.techsmith.com/jing/uses/

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja wymaga instalacji na komputerze użytkownika, program można pobrać ze strony: http://www.techsmith.com/download/jing/
      • wymagania: Flash Player,
      • tutorial: http://video.techsmith.com/jing/2.1/overview/default.asp
      • pomoc: http://www.techsmith.com/support/ http://www.techsmith.com/camtasia.asp
      ukryj

      Screenr

      <darmowa>

      Proste narzędzie do nagrywania tego, co dzieje się na ekranie monitora. Nagranie może być opatrzone komentarzem głosowym. Długość nagrania to maksymalnie 5 minut. Aplikacja nie wymaga instalacji na dysku komputera, nie wymaga nawet logowania. Stworzona specjalnie dla potrzeb „twittowania”. Wyprodukowany materiał można natychmiast umieścić wraz opisem na Twitterze. Utworzony materiał posiada unikalny link dzięki któremu może być również publikowany w serwisie YouTube czy na własnej stronie internetowej. Przydatne szczególnie do tworzenia opisów działania aplikacji, prezentowania funkcji programów komputerowych, objaśniania sekwencji rozwiązywania zadań matematycznych.

      więcej

      Screenr

      <darmowa>

      Proste narzędzie do nagrywania tego, co dzieje się na ekranie monitora. Nagranie może być opatrzone komentarzem głosowym. Długość nagrania to maksymalnie 5 minut. Aplikacja nie wymaga instalacji na dysku komputera, nie wymaga nawet logowania. Stworzona specjalnie dla potrzeb „twittowania”. Wyprodukowany materiał można natychmiast umieścić wraz opisem na Twitterze. Utworzony materiał posiada unikalny link dzięki któremu może być również publikowany w serwisie YouTube czy na własnej stronie internetowej. Przydatne szczególnie do tworzenia opisów działania aplikacji, prezentowania funkcji programów komputerowych, objaśniania sekwencji rozwiązywania zadań matematycznych.

      Adres www

      http://screenr.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Analiza gry w koszykówkę przy pomocy Screenr
        http://screenr.com/Bsr
      • Screenr w e-learningu
        Umieszczanie nagrań na blogu, stronie internetowej, tworzenie wirtualnej tablicy.
        http://www.articulate.com/rapid-elearning/how-to-use-this-free-screencasting-tool-for-e-learning/
      • Filmy w formacie MP4 w kursach e-learningowych
        http://screenr.com/57s

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online,
      • wymagania: Flash Player, Java,
      • tutorial: http://screenr.com/webtour.aspx?iframe
      • pomoc: http://screenr.com/help
      ukryj

      Screentoaster

      <darmowa> <saas>

      Nagrywanie obrazów z ekranu poprzez sieć, nie wymaga instalacji na dysku. Kompatybilny z systemami: Windows, Mac OS X, Linux. Pozwala na nagranie screencastów, tutoriali, dodawanie napisów. Nagranie może być publikowane w serwisie screentoaster.com (filmy można łatwo wyszukać dzięki tytułom, tagom, opisom i kategoriom) bądź na YouTube. Nagrania w różnych formatach można także ściągnąć na własny dysk. Możliwe jest wygenerowanie linku ułatwiającego publikację nagrania na stronie internetowej bądź blogu.

      więcej

      Screentoaster

      <darmowa> <saas>

      Nagrywanie obrazów z ekranu poprzez sieć, nie wymaga instalacji na dysku. Kompatybilny z systemami: Windows, Mac OS X, Linux. Pozwala na nagranie screencastów, tutoriali, dodawanie napisów. Nagranie może być publikowane w serwisie screentoaster.com (filmy można łatwo wyszukać dzięki tytułom, tagom, opisom i kategoriom) bądź na YouTube. Nagrania w różnych formatach można także ściągnąć na własny dysk. Możliwe jest wygenerowanie linku ułatwiającego publikację nagrania na stronie internetowej bądź blogu.

      Adres www

      http://www.screentoaster.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Informacja zwrotna od nauczyciela
        Nauczycielka wykorzystuje screencast do udzielania informacji zwrotnej studentom na temat ich prac pisemnych. Zaznacza fragmenty tekstu na ekranie i komentuje je na bieżąco.
        http://www.screentoaster.com/watch/stWUNXR0FIR15aSVpVUltcVF9X/student_feedback

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • narzędzie internetowe (nie wymaga logowania),
      • wymagania: Flash Player, Java,
      • tutorial: http://www.screentoaster.com/watch/demo/screentoaster
      • FAQ: http://faq.screentoaster.com/faq
      ukryj

      Wink

      <darmowa>

      Wink pozwala na tworzenie zapisów z ekranu wraz z dodatkowymi animacjami w technologii Flash, a także na umieszczanie dodatkowych „dymków” z objaśnieniami, przycisków nawigacyjnych, tytułów oraz na dodawanie głosu lektora. Tym samym umożliwia tworzenie ciekawych i efektywnych tutoriali. Pozwala także zachować utworzone tutoriale w postaci plików pdf.

      więcej

      Wink

      <darmowa>

      Wink pozwala na tworzenie zapisów z ekranu wraz z dodatkowymi animacjami w technologii Flash, a także na umieszczanie dodatkowych „dymków” z objaśnieniami, przycisków nawigacyjnych, tytułów oraz na dodawanie głosu lektora. Tym samym umożliwia tworzenie ciekawych i efektywnych tutoriali. Pozwala także zachować utworzone tutoriale w postaci plików pdf.

      Adres www

      http://www.debugmode.com/wink/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Tworzenie prezentacji szkoleniowych lub dokumentacji technicznej
        Stworzone w ten sposób tutoriale najbardziej sprawdzają się podczas szkoleń z oprogramowania, mogą być także używane do ćwiczeń eksperymentalnych, symulacji, rozwiązywania zadań problemowych, złożonych koncepcji i innych zadań, których rozwiązanie wymaga przejścia złożonej sekwencji działań.

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja wymaga instalacji na komputerze użytkownika, do pobrania ze strony: http://www.debugmode.com/wink/download.htm, bądź: http://www.dobreprogramy.pl/Wink,Program,Windows,12334.html
      • tutorial: http://www.xs4all.nl/~freekje/Wink/Wink_Tutorial_Capture.htm Jak tworzyć tutoriale z Wink? http://codex.gallery2.org/Codex:How_to_Create_a_Wink_Tutorial
      • grupa dyskusyjna: http://www.debugmode.com/newforums/
      ukryj


    4. quizy, testy i gry edukacyjne oraz ankiety

      Edukacja przez internet często wymaga od uczących się samodzielnej pracy, dlatego materiały dydaktyczne przygotowywane przez nauczycieli powinny jak najbardziej angażować odbiorców do pracy z nimi. Elementy interaktywne i samosprawdzające, takie jak: testy, quizy, krzyżówki, gry edukacyjne - umożliwiają uczącym się sprawdzanie poziomu swojej wiedzy i porządkowanie informacji, motywują do nauki, uatrakcyjniając proces kształcenia.

      Istnieją także specjalistyczne aplikacje, które mogą znacznie ułatwić realizację różnego rodzaju badań i sondaży. Dzięki temu można znacząco oszczędzić czas (np. w przypadku pisania pracy dyplomowej wymagającej badania opinii). Specyfika internetu pozwala na błyskawiczne dotarcie do respondentów, interaktywne ankiety są także przyjazne dla wypełinających. Aplikacje pozwalają nie tylko na gromadzenie danych i automatyczne zliczanie odpowiedzi, ale także na ich porządkowanie, wstępną analizę oraz przygotowanie do dalszych opracowań.

      Kubbu

      <częściowo-darmowa> <saas>
        Jest narzędziem, które ma pomóc nauczycielom w:
      • tworzeniu aktywności takich jak krzyżówki, quizy, sprawdziany, egzaminy,
      • tworzeniu i zarządzaniu kontami studentów i grup,
      • śledzeniu postępów w nauce,
      • przygotowywaniu krzyżówek i quizów w wersji papierowej,
      • wysyłaniu wiadomości do studentów,
      • tworzeniu strony internetowej dla swojej grupy,
      • dzieleniu się wymyślonymi zadaniami i pomysłami z innymi nauczycielami.
      więcej

      Kubbu

      <częściowo-darmowa> <saas>
        Jest narzędziem, które ma pomóc nauczycielom w:
      • tworzeniu aktywności takich jak krzyżówki, quizy, sprawdziany, egzaminy,
      • tworzeniu i zarządzaniu kontami studentów i grup,
      • śledzeniu postępów w nauce,
      • przygotowywaniu krzyżówek i quizów w wersji papierowej,
      • wysyłaniu wiadomości do studentów,
      • tworzeniu strony internetowej dla swojej grupy,
      • dzieleniu się wymyślonymi zadaniami i pomysłami z innymi nauczycielami.

      Adres www

      http://kubbu.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Jak Kubbu może pomóc nauczycielowi?
        Pozwala studentom na sprawdzenie zdobytej wiedzy i przyswojenie nowego materiału. Stymuluje studentów do pracy i poprawiania jej efektów.
        http://primarytech.globalteacher.org.au/2010/03/06/kubbu-great-tool-for-teachers/

      Dodatkowe informacje

      • darmowy - darmowe konto dla nauczyciela do 30 uczestników i 15 aktywności, wyniki studentów przechowywane są przez 30 dni,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online,
      • wymagania: Flash Player,
      • tutorial: http://www.youtube.com/watch#!v=rDBz_yTIUds&feature=related
      ukryj

      Quizlet

      <darmowa> <saas> <mobilna>

      Narzędzie pozwala na tworzenie interaktywnych fiszek (flashcards), które ułatwiają zapamiętywanie. Szczególnie przydatne do nauki słówek w języku obcym. Oprócz fiszek możliwe jest stworzenie interaktywnych testów, gier i quizów sprawdzających. Serwis zawiera także bazę już stworzonych przez użytkowników zestawów fiszek z różnych dziedzin.

      więcej

      Quizlet

      <darmowa> <saas> <mobilna>

      Narzędzie pozwala na tworzenie interaktywnych fiszek (flashcards), które ułatwiają zapamiętywanie. Szczególnie przydatne do nauki słówek w języku obcym. Oprócz fiszek możliwe jest stworzenie interaktywnych testów, gier i quizów sprawdzających. Serwis zawiera także bazę już stworzonych przez użytkowników zestawów fiszek z różnych dziedzin.

      Adres www

      http://quizlet.com/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Geometria
        Zestaw 25 fiszek do nauki matematyki z zakresu geometrii, oprócz fiszek przygotowany został test wiedzy i gra na czas – rozsypanka.
        http://quizlet.com/240501/math-geometry-flash-cards/
      • Katalogi fiszek
        Zestawy fiszek z kategorii: sztuka i literatura, języki, matematyka i nauki ścisłe, historia i geografia, testy z zakresu wiedzy potrzebnej do zdobycia certyfikatów, profesje i kariera.
        http://quizlet.com/arts-and-literature/
      • Opinie nauczycieli
        http://quizlet.com/teachers/

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online,
      • prezentacja: http://quizlet.com/demo-video.php
      • dostęp mobilny: http://quizlet.com/mobile/
      • pomoc: http://quizlet.com/faqs/
      ukryj

      Classtools

      <darmowa> <saas>

      Narzędzie pozwala na tworzenie gier edukacyjnych, quizów, zadań i diagramów. Utworzone aktywności można zamieszczać na swojej stronie internetowej lub blogu. Korzystanie z serwisu nie wymaga opłat ani logowania. Nie jest nawet konieczne posiadanie konta ale jego utworzenie pozwala na korzystanie z dodatkowych udogodnień. Serwis oferuje gotowe wzory ułatwiające tworzenie interaktywnych testów. Testy można drukować oraz zapisywać w formacie graficznym.

      więcej

      Classtools

      <darmowa> <saas>

      Narzędzie pozwala na tworzenie gier edukacyjnych, quizów, zadań i diagramów. Utworzone aktywności można zamieszczać na swojej stronie internetowej lub blogu. Korzystanie z serwisu nie wymaga opłat ani logowania. Nie jest nawet konieczne posiadanie konta ale jego utworzenie pozwala na korzystanie z dodatkowych udogodnień. Serwis oferuje gotowe wzory ułatwiające tworzenie interaktywnych testów. Testy można drukować oraz zapisywać w formacie graficznym.

      Adres www

      http://classtools.net/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Fizyka na rybiej ości
        Wykorzystanie diagramu rybiej ości do zaprezentowania tematu dotyczącego siły – mapowanie pojęć.
        http://www.edtechroundup.com/2007/12/10/demonstration-of-fishbone-diagram/

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • dostępny tylko w wersji angielskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online,
      • video tutorial: http://classtools.net/
      • pomoc: http://classtools.net/about.php
      • wymagania: Flash Player
      ukryj

      Ebadania

      <darmowa> <saas> <polska>

      Jedna z nielicznych w tym zbiorze aplikacji powstałych w Polsce. Umożliwia przeprowadzenie ankiet za pośrednictwem internetu. To darmowe narzędzie opracowane zostało przez specjalistów z zakresu metodologii badań. Pozwala na: utworzenie nowej ankiety, opublikowanie ankiety, zaproszenie respondentów do badania, pobranie wyników. Do wyników ma dostęp tylko osoba przeprowadzająca ankietę. Najważniejsze cechy:

      • dane gromadzone są w czytelny sposób, automatycznie zliczane, wyniki badań można wyeksportować do plików: XLS (MS Excel), CSV, POR, SAV (SPSS),
      • możliwość tworzenia pytań różnego rodzaju (zamkniętych, otwartych, półotwartych, skali, rangi), ustalenie ich charakteru i zakresu,
      • możliwość utworzenia i realizowania wielu ankiet jednocześnie.
      więcej

      Ebadania

      <darmowa> <saas> <polska>

      Jedna z nielicznych w tym zbiorze aplikacji powstałych w Polsce. Umożliwia przeprowadzenie ankiet za pośrednictwem internetu. To darmowe narzędzie opracowane zostało przez specjalistów z zakresu metodologii badań. Pozwala na: utworzenie nowej ankiety, opublikowanie ankiety, zaproszenie respondentów do badania, pobranie wyników. Do wyników ma dostęp tylko osoba przeprowadzająca ankietę. Najważniejsze cechy:

      • dane gromadzone są w czytelny sposób, automatycznie zliczane, wyniki badań można wyeksportować do plików: XLS (MS Excel), CSV, POR, SAV (SPSS),
      • możliwość tworzenia pytań różnego rodzaju (zamkniętych, otwartych, półotwartych, skali, rangi), ustalenie ich charakteru i zakresu,
      • możliwość utworzenia i realizowania wielu ankiet jednocześnie.

      Adres www

      http://www.ebadania.pl/

      Przykłady zastosowań w edukacji

      • Badania do prac dyplomowych
        Narzędzie używane jest zarówno przez studentów przygotowujących prace dyplomowe jak i pracowników naukowych. Aktualnie realizowane badania otwarte z wielu zakresów dostępne są na stronie:
        http://www.ebadania.pl/wejact
      • Możliwość publikowania raportów z badań
        Przykładowe raporty: „Aktywność ruchowa młodzieży w czasie wolnym”, „Kłamstwo czy prawda? Rozmowy na czacie”.
        http://www.ebadania.pl/wejrep

      Dodatkowe informacje

      • darmowy,
      • dostępny w wersji polskiej,
      • aplikacja do wykorzystania online,
      • tutorial: http://www.ebadania.pl/data/podrecznik_ebadania_szpunar.pdf
      • rejestracja: http://www.ebadania.pl/index.php
      • pomoc: http://www.ebadania.pl/index.php#
      ukryj


  2. Aplikacje umożliwiające publikowanie i przechowywanie zasobów edukacyjnych

    Użytkownicy internetu często i chętnie korzystają z różnych technologii aby wyrazić siebie: tworzą i publikują swoje zdjęcia, nagrania filmowe, prezentacje. Tego typu działania stały się jeszcze prostsze dzięki powszechnie dostępnym, wielofunkcyjnym urządzeniom mobilnym, pozwalającym na robienie zdjęć oraz nagrywanie filmów. Publikowanie różnorodnych prac powoduje wzajemne inspirowanie się użytkowników internetu, co prowadzi do większej liczby innowacyjnych pomysłów i rozwiązań. Paradygmat Web 2.0 mówi o tym, że internet powinien dawać użytkownikom możliwość interakcji oraz integracji z innymi użytkownikami Sieci oraz pozwolić im na personalizację stron. W tym trendzie użytkownicy stron WWW grają znaczącą rolę – nie są tylko biernymi odbiorcami treści, ale też aktywnie je tworzą, analizują, komentują i oceniają. W tym przypadku autorzy serwisów i aplikacji przygotowują przestrzeń, którą zapełniają użytkownicy poprzez dostarczanie zawartości. Wielu internautów zaistniało w sieci dzięki publikowaniu amatorskich zdjęć czy filmów. Stale rosnąca popularność serwisów umożliwiających publikowanie materiałów multimedialnych niesie w sobie duży potencjał edukacyjny, gdyż uczniowie i studenci bez problemów odnajdują się w tego typu technologiach.

    rozwiń
  3. Aplikacje pozwalające na porządkowanie zasobów i organizację repozytoriów

    Jednym z trendów współczesnej edukacji jest położenie nacisku nie tyle na gromadzenie wiedzy ile na dzieleniu się nią oraz wielokrotnym używaniu treści edukacyjnych przygotowanych przez nauczycieli czy naukowców. Coraz więcej uniwersytetów na świecie decyduje się na udostępnianie za darmo materiałów dydaktycznych, które są tworzone przez nauczycieli i naukowców danej instytucji. Ten trend zapoczątkowany został przez Massachusetts Institute of Technology i kontynuowany jest przez liczne uniwersytety na świecie. Na stronie MIT udostępniane są materiały edukacyjne z kursów realizowanych w Uczelni. Z materiałów może skorzystać każdy w celu samokształcenia. Inicjatywa ta nosi nazwę OpenCourseWare.

    W rzeczywistości wirtualnej dostęp do informacji jest bardzo łatwy, trudność natomiast sprawia selekcja informacji, ich ewaluacja i porządkowanie. Aby ułatwić użytkownikom internetu odnalezienie się w zalewie informacji utworzono wiele aplikacji pozwalających na gromadzenie i porządkowanie zasobów. W klasyfikacji zasobów i ich odpowiedniej filtracji pomagają także społeczności internetowe, poprzez mechanizmy tagowania, oceny i komentowania.

    rozwiń

Kategoria II - komunikowanie i współpraca online

Komunikacja między uczestnikami edukacji internetowej jest kluczowym zagadnieniem, bez niej nie może zaistnieć współpraca. Komunikacja może odbywać się synchronicznie bądź asynchronicznie, a podstawowe narzędzia do komunikowania się przez internet to: mail, czat, fora internetowe, telekonferencje i wideokonferencje. Coraz częściej komunikacja między użytkownikami internetu zachodzi wielokanałowo, do tych potrzeb dostosowywane są aplikacje, np. poprzez wbudowywanie modułów czatu do serwisów społecznościowych, czy możliwość łączenia się przez transmisję wideo.

  1. Aplikacje stosowane w komunikacji online

    Formy komunikacji online ewoluowały wraz z rozwojem internetu. Dominującą na początku komunikację za pomocą tekstu stopniowo zastępują połączenia głosowe i wideo, tym niemniej nadal pozostaje ona jednym z podstawowych sposobów wykorzystania globalnej sieci. Komunikacja online pozwala na szybką wymianę informacji zarówno w trybie jeden-do-jeden jak i jeden-do-wielu. Coraz bardziej rozbudowane aplikacje sieciowe i komunikatory umożliwiają nie tylko przekazywanie pojedynczych wiadomości w różnych formatach ale także zdalne uczestnictwo w wykładach i konferencjach a nawet eksperymentach naukowych i skomplikowanych zabiegach medycznych.

    rozwiń
  2. Aplikacje wspomagające współpracę zdalną

    Jednym z najważniejszych powodów powstania internetu było umożliwienie współpracy między ludźmi. Możliwość niemal natychmiastowego dzielenia się wiedzą i nowymi pomysłami, a także prezentacji i dyskusji tworzonych rozwiązań to niewątpliwe zalety internetu, które znacząco ułatwiają współpracę. Nierzadko pracujące wspólnie grupy składają się z ludzi, pochodzących z różnych kultur i krajów. Dystans geograficzny dzielący współpracujących ze sobą ludzi wymusza tworzenie wirtualnych obszarów, które umożliwiają organizowanie spotkań, wzajemną komunikację oraz realizację wspólnych celów. Użytkownicy internetu tworzą grupy zainteresowań, wspólnie podejmują różne inicjatywy, najczęściej wykorzystując do tego fora i grupy dyskusyjne. Tworzenie i edytowanie wspólnych dokumentów i projektów, np. za pomocą mechanizmu wiki, pozwala na wyzwalanie się efektu synergii grupowej i pobudzenia kreatywności członków grupy. Grupy pracujące nad konkretnymi projektami mają także do dyspozycji specjalne aplikacje zaprojektowane po to, aby wspierać współpracę zdalną.

    rozwiń
  3. Aplikacje pomocnicze, gadżety

    W tej kategorii znalazły się aplikacje, których zadaniem jest usprawnienie edukacji w internecie przez wizualizację przestrzenną (mapy) oraz wsparcie planowania czasu (kalendarze, harmonogramy). Omówione zostały także narzędzia ułatwiające śledzenie aktualności wybranych stron internetowych (czytniki kanałów RSS oraz alerty). Na kreatywną ekspresję w internecie oraz uatrakcyjnienie procesu kształcenia pozwalają także aplikacje do tworzenia chmur tagów czy interaktywnych awatarów.

    rozwiń
  4. Narzędzia umożliwiające tworzenie i przeprowadzanie kompleksowych kursów online - zintegrowane platformy e-learningowe

    Oprócz, wymienionych wyżej, aplikacji wspomagających uczenie się i nauczanie z wykorzystaniem internetu istnieją także wielofunkcyjne narzędzia, zaprojektowane specjalnie na potrzeby prowadzenia kursów online, część z nich jest dostępna bez opłat. Zintegrowane narzędzia często wymagają posiadania własnego serwera, zatem na takie rozwiązania mogą sobie bardziej pozwolić szkoły, uczelnie czy organizacje, rzadziej indywidualni użytkownicy. Warto jednak zaznaczyć, iż wobec - wielokrotnie podkreślanej w niniejszym opracowaniu - tendencji do współdzielenia i współtworzenia zasobów edukacyjnych znaczenie dedykowanych środowisk wirtualnego nauczania wyraźnie maleje. Ich alternatywą stają się częściej tzw. PLE (Personal Learning Environment) czyli zindywidualizowane środowiska uczenia się. Jest to jednak temat na tyle nowy i obiecujący, że warto mu poświęcić osobny projekt badawczy i nie będzie tutaj obszerniej rozwijany.

    Natomiast w ramach uzupełnienia powyższej informacji, dotyczącej pełnych platform e-learningowych, zwanych także wirtualnym środowiskiem nauczania (VLE – Virtual Learning Environment) warto przedstawić krótką listę serwisów pozwalających na tworzenie kursów i publikowanie materiałów dydaktycznych, które oferują także możliwość przechowywania materiałów oraz kursów online.

    rozwiń

TAGI:

darmowa częściowo-darmowa saas polska mobilna